Посилення відповідальності за порушення ПДР.

14.07.20

Вчора на позачерговому засідання Верховна Рада проголосувала за законопроект № 2695 який посилює відповідальність за порушення правил дорожнього руху.

Проект ухвалений лише в першому читанні, тобто до прийняття в цілому та набуття чинності законопроект має пройти ще ряд етапів. Проте він уже наробив багато шуму. Розбираємося чому і публікуємо перелік пропонованих змін.

Врахуйте, що:
1. Ми перелічуємо не всі зміни, інакше ризикуємо, що цей текст не дочитають до кінця;
2. Пропоновані зміни наведені не по порядку, як вказано в тексті, а в порядку значимості, на нашу суб’єктивну думку.

Щодо ЗУ «Про дорожній рух»:

Найбільш дискусійне нововведення з’явилось в статті 16 – після прийняття змін до Закону розширяться права поліцейських щодо зупинки водіїв.

Зокрема, у випадку подання сигналу про зупинку водій зобов’язаний:

а) зупинити транспортний засіб з дотриманням вимог ПДР;
б) тримати руки в полі зору поліцейського (як в США) і не виходити з авто без дозволу/на вимогу поліцейського:
в) вимкнути двигун та вийняти ключ із замка запалювання;
г) передати для перевірки (не для огляду, як зараз) посвідчення водія, реєстраційний документ на авто, а у випадках, передбачених законодавством – страховий поліс (паперові або в електронній формі, що також є нововведенням);
д) увімкнути аварійну сигналізацію;
е) вийти з транспортного засобу.

Також розширюються права поліцейських під час поверхневого огляду авто. Якщо зараз вони можуть вимагати відкрити лише багажник і двері салону, то згідно із проектом закону: «Поліцейський під час проведення поверхневої перевірки ТЗ має право вимагати відкрити кришку багажника, капот, двері салону, ніші, які можливо оглянути без їх розбирання, причепи та надати можливість перевірити відповідність ідентифікаційних номерів транспортного засобу.»
Ну тобто можуть оглянути, наприклад, ваш бардачок.

Поліцейські також отримують право зупиняти автомобілі в рамках «профілактичних заходів» з пошуку водіїв в стані алгокольного/наркотичного сп’яніння: поліцейський може зупиняти ТЗ у разі, якщо така зупинка здійснюється під час проведення профілактичних заходів з метою перевірки водіїв на стан сп’яніння. Профілактичні заходи здійснюються на підставі розпорядження керівника поліції, який обов’язково оприлюднюється на офіційному веб-сайті Національної поліції.

Крім того, пропонується внести зміни до норми про застосування поліцією технічних приладів для виявлення правопорушень. Вказується, що «поліція для забезпечення публічної безпеки і порядку може закріплювати на однострої, у/на службових транспортних засобах, у тому числі без кольорографічних схем, розпізнавальних знаків та написів, монтувати/розміщувати по зовнішньому периметру доріг і будівель фото- і відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, …».

Що змінилось?

Додались слова «у тому числі без кольорографічних схем, розпізнавальних знаків та написів» – по суті це значить, що для цих цілей може використовуватись неідентифіковане як поліцейське авто.

Щодо Кримінального кодексу України:

В Кримінальному кодексі зміни виключають можливість звільнення особи від кримінальної відповідальності за порушення ПДР або експлуатації транспорту особами, які керували транспортними засобами у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння з усіх, можливих згідно КК України причин: у зв’язку з дійовим каяттям; примиренням винного з потерпілим; передачею на поруки; із зміною обстановки; звільнення від відбування покарання з випробуванням.

Особі, що вчинила такий злочин, обмежуються можливості звільнення від відбування покарання умовно-достроково, за амністією чи через помилування.

Істотно зростає покарання за ч. 1 ст. 286 КК України – штраф до 85 тисяч грн за порушення ПДР що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження.

Одночасно, диференціюється покарання за порушення правил ПДР у разі, якщо це спричинило смерть потерпілого – крім позбавлення волі, що і так передбачається КК України на строк до 10 років, можливе триваліше порівняно з чинним законодавством позбавлення права керувати транспортним засобом.

Щодо Кодексу України про адмінправопорушення:

Притягнути до відповідальності на ст. 130 КУпАП (водіння в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння) можна буде протягом року з дня вчинення правопорушення, а не протягом 3 місяців, як це передбачено зараз.

Санкції, за порушення ПДР, що передбачені статтями 121, 122, 122-2, 122-4, 123, 126, 127, 130 зростуть.

Наприклад:

Санкція за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами, керування транспортним засобом не перереєстрованим в Україні, його експлуатація без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу, порушення правил проїзду перехресть, світлофорів, та ще ряду порушень зросте до 510 грн.

Збільшене покарання за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 50 км/год, зникнення з місця ДТП – до 3400 грн.

Також з огляду на зміни ЗУ «Про дорожній рух», відповідальність тепер передбачена не за відмову пред’явити документи на право водіння ТЗ, а за відмову передавати такі документи для огляду.

Відповідальність за керування ТЗ особою, позбавленою права керування транспортними засобами збільшена до 20 400 грн з позбавленням права керування транспортним засобом на строк від трьох до п’яти років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого. Повторно – до 34 тис грн з позбавленням права керування ТЗ на строк від п’яти до 7 років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Повторне водіння в стані сп’яніння може тягнути за собою відповідальність крім штрафу у 34 тис грн ще й адміністративний арешт на строк 15 діб з позбавленням права керування транспортними засобами на строк до 10 років.

Змінюється порядок огляду водія на стан сп’яніння: під час проведення огляду осіб поліцейський застосовує технічні засоби відеозапису, а в разі неможливості застосування таких засобів огляд проводиться в присутності двох свідків. Матеріали відеозапису обов’язково долучаються до протоколу про адміністративне правопорушення. Тобто, в редакції КУпАП, що наразі чинна, є можливість проводити огляд з двома свідками, а проект дає поліцейським альтернативу – відеозапис або свідки.

Отож, зміни що пропонуються внести умовно поділяються на такі групи:

– Посилюють відповідальність;
– Обмежують можливість звільнення від відповідальності;
– Розширюють повноваження поліції в частині виявлення та фіксації правопорушень.

Саме остання категорія змін викликала вчора найбільший шквал критики.

“Цікаво, що Головне науково-експертне управління Верховної ради України у висновку до законопроекту дуже детально пройшлось по пропонованих змінах до КК та КУпАП, розкритикувало посилення відповідальності, окремі туманні формулювання та рекомендувало повернути документ його авторам. При цьому Управління обійшло цілковитим мовчанням зміни, що розширюють повноваження Поліції. Чому ж?” – прокоментувала адвокат нашої компанії Оля Веретільник

А яка ваша думка, ви готові довірити поліції більше прав?

Поки ви думаєте, можете прочитати Проект тут https://bit.ly/2WgSK6L

А перелік народних обранців, що проголосували за нього в першому читанні тут https://bit.ly/2C0ARCy