Юридичним особам: кінцевий бенефіціар або штраф від 17000 до 51000 грн

23.06.21

З 11 липня почнуть діяти нові вимоги щодо реєстрації юридичних осіб. Усім підприємствам, про які далі піде мова, необхідно подати дані про структуру власності і кінцевого бенефіціара.

Це робиться для того, щоб встановити людей, які володіють бізнесом, контролюють його, та/або впливають на керівництво чи діяльність юрособи (наказ Мінфіну тут — bit.ly/3zKFeKQ).

Корпоративна практика Міллер, юридична компанія допоможе вам розібратися — кому саме, куди і як подавати ці “папери”.

Що ж таке структура власності?

Це офіційний документ, мета якого — встановлення кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи. Саме він має в обов’язковому порядку надаватись державному реєстратору.

Структура власності є схематичним зображенням і готується в довільній формі. Там мають бути вказані особи, які прямо чи опосередковано володіють бізнесом. При цьому міра участі кожного з власників вказується у відсотках.

Також треба розкрити імена тих, хто незалежно від формального володіння може впливати на керівництво чи діяльність організації.

Хто такий кінцевий бенефіціарний власник?

Це людина (фізична особа), яка контролює діяльність юридичної особи (організації). Під контролем тут мається на увазі володіння часткою 25% і більше. Важливий нюанс: якщо засновник компанії — юридична особа, то вона не є кінцевим бенефіціаром, оскільки ним може бути тільки фізична особа.

Хто НЕ повинен подавати структуру власності:

– ФОПи (оскільки бенефіціарного власника вони не мають);
– політичні партії;
– профспілки;
– творчі спілки та їх місцеві осередки;
– організації роботодавців та їх об’єднання;
– торгово-промислові палати;
– ОСББ;
– релігійні організації;
– державні органи;
– органи місцевого самоврядування та їх асоціації;
– державні та комунальні підприємства, установи та організації.

Всі юридичні особи, незалежно від організаційно-правової форми (тобто ТОВ, АТ, ПП тощо), обов’язково підпадають під дію наказу.

Кого стосуються нововведення?

З 28 квітня 2020 року юрособи при реєстрації подають інформацію щодо бенефіціарного власника (закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», bit.ly/3xGmvhQ).

Однак форму та зміст схематичного зображення структури власності затвердили тільки 8 червня 2021 року.

Тому подавати дані про структуру власності мають:

1) юрособи, зареєстровані до 28 квітня 2020 року (до набрання чинності законом);

2) юрособи, зареєстровані після 28 квітня 2020 року. Формально вони не повинні нічого подавати, бо мали б це зробити під час реєстрації. Але зважаючи на затримку із затвердженням форми та змісту документу про структуру власності, задля уникнення неочікуваних штрафів, подавайте його згідно зі зразком, оприлюдненим на сайті Мінфіну (https://bit.ly/3gTea3B).

Як подавати структуру власності?

Документ подається держреєстратору через ЦНАП або нотаріусу.

За законом юрособи мають зробити це протягом трьох місяців з моменту публікації вимог до форми та змісту документу про структуру власності (bit.ly/2SWGZEf). Тобто з 11 липня по 11 жовтня 2021 року.

Штраф за неподання документів

Відсутність у ЄДР (Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) даних про бенефіціарів може загрожувати керівникам юрособи штрафом від 17000 до 51000 грн (bit.ly/3vTd90Y).

Але ми бажаємо вашому бізнесу подавати всі документи вчасно і не знати зайвого клопоту. Для цього і надалі будемо ділитись корисною інформацією та порадами.