Скандал, розслідування, податковий терор?

26.05.20

Найбільш дискусійний Закон №1210 підписано Президентом, тому віднині бізнесу доведеться розбиратися та навчитися застосовувати його досить непрості норми. Давайте коротко про основне.

1. Застосовуються нові складні поняття.

Перш за все бізнесу потрібно буде доводити наявність ділової мети бізнес-операції із нерезидентом. Судова практика і раніше вже застосовувала цю концепцію, однак тепер це чітко фіксується Законом. Це означає, що бізнес-операція повинна мати економічний ефект, тобто бути націленою на отримання доходу або ж уникнення збитків.

Розширюються правила складання звітності по трансфертному ціноутворенню. Податкові органи зможуть отримувати глобальні звіти по трансфертному ціноутворенню. Це означає, що буде співставлятись звітність української компанії та, наприклад, її материнської, що розташована за кордоном.

На додачу до всього вводиться правило контрольованих іноземних компаній (КІК). Це означає, що українські учасники іноземної компанії, її бенефеціари, повинні будуть подавати звіт до податкових органів України. Такий звіт подається якщо компанія отримала дохід більше 2 млн євро за рік. Для чого це? Щоб оподатковувати не лише дивіденди українських бенефеціарів, а й нерозподілений прибуток такої іноземної компанії.

Одразу виникає питання як податківці можуть дізнатися хто є бенефеціаром іноземної компанії? Все досить просто, адже повсюди вводиться автоматичний обмін інформацією, а також формується реєстр бенефеціарних власників у ЄС.

Ще одна страшне поняття «конструктивні дивіденди», під якими розуміють приховані дивіденди, що виплачені учаснику компанії у вигляді плати за товари, послуги. Тобто особа, яка отримала такі кошти, повинна буде оподаткувати їх як дивіденди.

Варто наголосити, що найстрашніші для бізнесу КІК та конструктивні дивіденди запрацюють із 2021 року.

2. Розширено права податкових органів.

Податкові органи зможуть встановлювати наявність вини платника податків, присутність ділової мети у бізнес-операції та наявність економічного ефекту операції, визначати присутність постійного представництва в Україні та накладати штраф за відсутність його реєстрації.

Такі широкі повноваження вимагають високої професійності податкових органів, а інакше подібні зміни можуть призвести до збільшення кількості податкових спорів.

3. Прописано правопорушення без вини.

Законом визначено поняття «податкове правопорушення» без наявності вини, що взагалі суперечить нормам Конституції та Європейської конвенції з прав людини.

Загалом Закон №1210, точніше його частина, присвячена введенню плану BEPS – правил по уникненню розмивання податкової бази та приховування прибутку (наприклад, виведення в офшори), що повинно сприяти адаптації українського податкового законодавства європейському. Водночас, інша частина написана вже нашим законодавцем і стосується більше адміністрування податків. Так, це складно. Саме тому Президент разом із підписаним Законом №1210 направив ряд ініціатив для визначення чітких і зрозумілих для всіх правил оподаткування у зв’язку із нововведеннями.

Не виключення, що введені Законом інструменти ускладнюють діяльність бізнесу, а також роботу податківців по перевірці бізнес-операцій, звітності. На практиці це навіть може призвести до необхідності збільшення кількості податкових органів та відповідно витрат бюджету на їх утримання.

Знаючи, що норми Закону №1210 складні для сприйняття та розуміння, ми вже готові виділити бюджет на спеціальний підрозділ, який буде відповідати на ваші питання в коментарях.