Про вас поширюють брехню в інтернеті: чи маєте ви право на компенсацію?
Якщо хтось у мережі поширює про вас фейки або розповідає історії, яких ніколи не було (або були, але зовсім за інших обставин), у вас є два способи захисту порушених прав.
1. Спростування
- застосовується, коли про вас розповсюдили брехню і це можна довести
- інформація визнається неправдивою
- людина, яка її поширила, має спростувати її таким способом, яким і поширила
2. Відповідь
- застосовується, коли про вас поширили оціночні судження (детальніше про це читайте тут: ).
- інформація не визнається недостовірною
- людина, яка є героєм/героїнею публікації, доповнює її своїми коментарями та власною версією подій
Так що там із компенсацією?
Якщо поширена недостовірна інформація завдала шкоди (наприклад, погіршилося здоров’я, ви втратили роботу чи клієнтів, стали жертвою переслідувань) ви маєте право на відшкодування. Моральну компенсацію має сплатити особа, яка поширила про вас брехню. Для цього вам потрібно буде надати докази (наприклад, висновок лікаря, показання свідків, банківські виписки, довідки з лікарні про проходження стаціонарного лікування).
Відшкодування також можна вимагати у випадку, якщо про вас поширили оціночні судження, виражені у грубій формі (з використанням ненормативної лексики, наприклад).
Які розміри відшкодування?
Встановлених обмежень по компенсації немає. Але тут варто звернути увагу на аналіз судової практики. Торік винесено 711 рішень щодо спорів із захисту честі, гідності та ділової репутації. З них лише 215 — виграшні. Середній розмір компенсації не перевищує 50 000 гривень, хоча іноді суми позовних вимог досягають навіть мільйона гривень.
Чому так?
Відсоток виграшних справ у таких спорах в Україні незначний через:
- неправильний вибір відповідача (детальніше тут: )
- недоведення поширення інформації
- неточну оцінку характеру поширеної інформації
Вимога ж про відшкодування моральної шкоди є похідною та може бути задоволена судом лише після задоволення основної вимоги.
«В Україні, у разі поширення про людину брехні, достатнім рівнем сатисфакції вважається саме визнання інформації недостовірною. Щоб отримати компенсацію важливо надати докази, які можуть підтвердити моральну шкоду, її розмір, тяжкість чи зміну звичного способу життя потерпілого. Попри те, що моральну шкоду довести складно, відстоювати свої права варто»
коментує адвокат практики захисту ділової репутації Юрій Мельник.