fbpx
+380 (67) 538 45 38

«Політично значущі особи»: що означає цей статус та як влада планує перевіряти статки посадовців?

12.12.22

Держслужбовці завжди мають бути готові відповідати на претензії щодо походження своїх статків. Механізми контролю за їхнім способом життя постійно змінюють, а процес конфіскації активів спрощують.

Під пильною увагою держави перебуває окрема категорія високопосадовців  — «політично значущі особи»  (Politically Exposed Persons, РЕР). Розбираємося, хто це та що змінилося у системі фінансового моніторингу РЕР. 

Хто такі РЕР?

Політично значущі особи — люди, які займають важливі державні посади.

Політично значущих осіб ділять на 3 категорії:

  • національні публічні діячі
  • іноземні публічні діячі
  • публічні діячі міжнародних організацій

Прирівняними до РЕР є члени їхніх сімей та пов’язані особи (наприклад, ділові та бізнес-партнери).

Довічний чи строковий підхід?

Раніше:  

  • колишній PEP, якщо навіть формально перестав виконувати функції державного діяча, міг продовжувати суттєво впливати на органи влади та керівних осіб держави
  • банки не завжди відносили національних публічних діячів до високоризикових — банк міг самостійно оцінити вплив PEP, його минулі повноваження та їхній зв’язок із чинними державними діячами
  • банки могли не занадто глибоко занурюватися в операції РЕР, якщо їхній обсяг за всіма відкритими рахунками не перевищував 200 тис. грн за квартал

Відтепер: 

  • зі спливом трьох років після звільнення з посади пильна увага до фінансових операцій колишнього топ-посадовця припиняється (якщо його операції не є ризиковими за іншими критеріями)

Чому важливо знати нюанси?

PEP не може зарахувати кошти на рахунок в банку, придбати нерухомість, оплатити послуги, якщо офіційний дохід не дозволяє згенерувати відповідну суму. Якщо фінансова операція РЕР є підозрілою, банк передає інформацію про неї до правоохоронних органів для детальної перевірки.

Які наслідки передання результатів фінмоніторингу правоохоронцям?

 Залежно від виду та масштабу корупційного діяння, можливі такі варіанти:

  • порушення кримінального провадження
  • ініціювання перевірки НАЗК
  • притягнення до адміністративної / дисциплінарної відповідальності
  • стягнення необґрунтованих активів в дохід держави

Навіть якщо в діях публічного діяча не виявлять жодного правопорушення, його статки можуть стягнути у порядку цивільної конфіскації (без порушення кримінального провадження).

Цей механізм є швидким, простим у доказуванні та результативним, оскільки діє презумпція вини. Тобто, апріорі вважається, що актив набуто корупційним шляхом і держслужбовець має переконати суд з зворотньому.