«Політично значущі особи»: що означає цей статус та як влада планує перевіряти статки посадовців?
Держслужбовці завжди мають бути готові відповідати на претензії щодо походження своїх статків. Механізми контролю за їхнім способом життя постійно змінюють, а процес конфіскації активів спрощують.
Під пильною увагою держави перебуває окрема категорія високопосадовців — «політично значущі особи» (Politically Exposed Persons, РЕР). Розбираємося, хто це та що змінилося у системі фінансового моніторингу РЕР.
Хто такі РЕР?
Політично значущі особи — люди, які займають важливі державні посади.
Політично значущих осіб ділять на 3 категорії:
- національні публічні діячі
- іноземні публічні діячі
- публічні діячі міжнародних організацій
Прирівняними до РЕР є члени їхніх сімей та пов’язані особи (наприклад, ділові та бізнес-партнери).
Довічний чи строковий підхід?
Раніше:
- колишній PEP, якщо навіть формально перестав виконувати функції державного діяча, міг продовжувати суттєво впливати на органи влади та керівних осіб держави
- банки не завжди відносили національних публічних діячів до високоризикових — банк міг самостійно оцінити вплив PEP, його минулі повноваження та їхній зв’язок із чинними державними діячами
- банки могли не занадто глибоко занурюватися в операції РЕР, якщо їхній обсяг за всіма відкритими рахунками не перевищував 200 тис. грн за квартал
Відтепер:
- зі спливом трьох років після звільнення з посади пильна увага до фінансових операцій колишнього топ-посадовця припиняється (якщо його операції не є ризиковими за іншими критеріями)
Чому важливо знати нюанси?
PEP не може зарахувати кошти на рахунок в банку, придбати нерухомість, оплатити послуги, якщо офіційний дохід не дозволяє згенерувати відповідну суму. Якщо фінансова операція РЕР є підозрілою, банк передає інформацію про неї до правоохоронних органів для детальної перевірки.
Які наслідки передання результатів фінмоніторингу правоохоронцям?
Залежно від виду та масштабу корупційного діяння, можливі такі варіанти:
- порушення кримінального провадження
- ініціювання перевірки НАЗК
- притягнення до адміністративної / дисциплінарної відповідальності
- стягнення необґрунтованих активів в дохід держави
Навіть якщо в діях публічного діяча не виявлять жодного правопорушення, його статки можуть стягнути у порядку цивільної конфіскації (без порушення кримінального провадження).
Цей механізм є швидким, простим у доказуванні та результативним, оскільки діє презумпція вини. Тобто, апріорі вважається, що актив набуто корупційним шляхом і держслужбовець має переконати суд з зворотньому.