Народження дитини за кордоном: як зареєструвати малюка та отримати свідоцтво?
Понад 5.9 млн людей покинуло Україну від початку війни. Такі дані міжнародних організацій. Оскільки з 24 лютого чоловікам призовного віку заборонено виїжджати за кордон, то переважна більшість переселенців — жінки та діти. Вагітним жінкам доводиться народжувати за кордоном, тому виникає необхідність отримати свідоцтво про народження. Відповідаємо на найпоширеніші запитання стосовно реєстрації малюка в іншій країні.
Хто реєструє народження дитини?
Це робить консул за місцем народження дитини або за місцем проживання когось з батьків за письмовою заявою. Всі дії з реєстрації регулюються Інструкцією МЗС щодо реєстрації актів цивільного стану в консульських установах.
Заяву про реєстрацію народження потрібно подати протягом першого місяця з моменту народження дитини обома батьками або одним з них.
Які документи потрібні для реєстрації?
- Документ медичного закладу про народження дитини
- Паспорти батьків (або одного з них).
Якщо документ, що посвідчує особу одного з батьків, неможливо пред’явити із поважних причин, то відомості про другого з батьків у такому випадку беруть зі свідоцтва про шлюб. Дані про громадянство та національність в актовому записі про народження та свідоцтві не заповнюють, про що роблять відповідний запис у графі «Для відміток».
- Документ, що є підставою внесення відомостей про батька (свідоцтво про шлюб, заява матері, заява батька про визнання батьківства тощо)
Якщо свідоцтва про шлюб немає, внести відомості про батька можуть на підставі копії актового запису про шлюб, яку витребовує консул.
Що робити, якщо дитина народилася під час поїздки транспортом за кордоном?
Народження дитини під час подорожі матері на морському, річковому, повітряному судні, у потязі або іншому транспорті реєструють у найближчій консульській установі. Місцем народження вказують місце проживання батьків (або одного з них).
Підставою для реєстрації народження може бути акт, складений капітаном судна, командиром літака чи начальником потяга за участі двох свідків і лікаря або фельдшера (якщо такі є в транспорті).
Як реєструють народження дитини, якщо батьки не перебувають у шлюбі?
Від матері потрібно надати виписку з лікарні про народження дитини.
Для підтвердження батьківства чоловіка можна подати:
- заяву матері та батька дитини (можна подати до народження дитини, так і після)
- заяву чоловіка, який вважає себе батьком дитини
- спільну заяву батька дитини та чоловіка, який перебуває у шлюбі з її матір’ю
Якщо заяву про визнання батьківства немає можливості подати особисто, це можна зробити через представника або надіслати поштою. Але за умови нотаріального засвідчення справжності підпису заявника.
Як зареєструвати народження дитини, якщо вона народилася не у шлюбі і чоловік не визнає свого батьківства?
У такому випадку яке прізвище, ім’я та по батькові дати малюку вирішує мати.
Як прізвище дають дитині, якщо батьки мають різне?
При різних прізвищах дитині присвоюють прізвище батька чи матері або подвійне (за письмовою згодою). В останньому випадку батьки зазначають, з якого прізвища — батька чи матері — повинно починатися прізвище дитини.
Чи потрібно сплачувати консульський збір за видачу свідоцтва про народження дитини?
Платити збір за реєстрацію народження та видачу свідоцтва про реєстрацію народження не потрібно.
Що робити, якщо у консульстві відмовили у державній реєстрації народження дитини?
Якщо вам відмовили у реєстрації малюка через відсутність довідки з лікарні, можна звернутися до суду з заявою про встановлення факту народження дитини.
Чи можуть відмовити у реєстрації народження дитини, якщо у консульстві немає доступу до Державного реєстру актів цивільного стану?
Через війну доступ консульств до Державного реєстру актів цивільного стану було обмежено. Заяву про реєстрацію працівники консульства приймають, проте актовий запис цивільного стану складають у паперовій формі. Після відновлення доступу дані обов’язково внесуть до Державного реєстру актів цивільного стану.
«Процедура реєстрації народження дитини закордоном не є новою, проте саме зараз вона є найбільш актуальною. Отримання українського свідоцтва в інших країнах є таким самим як на Батьківщині. Різниця полягає в тому, що закордоном органом, що видає цей документ є дипломатичне представництво або консульська установа»,
зазначила помічниця адвоката практики судових спорів Олександра Вергелес.
Якщо вам потрібна індивідуальна консультація, звертайтеся до наших юристів через:
- офіційний e-mail office@millerlawfirm.ua
- сайт millerlawfirm.ua (кнопка «залишити запит» праворуч вгорі сторінки)
- за телефоном +380 (67) 538 45 38