Написати статут і спати спокійно, або навіщо вашому бізнесу інструменти обмеження повноважень?

07.04.21

Жоден локдаун не зупинить #millerprobussiness, час якого настав. Сьогодні середа, а отже – ми продовжуємо давати корисні підказки про те, як без безпечно вести власну справу.

Як би ми не довіряли своїм партнерам та співробітникам, бізнес – це середовище ризиків. Іноді вони з’являються там, де цього чекаєш найменше. Погана новина: нашкодити вашій компанії може навіть її директор або уповноважена особа. Але є й гарна: такої проблеми можна уникнути, якщо ще на стадії створення підприємства передбачити цей ризик.

Тож сьогодні розкажемо про інструменти, які забезпечать вам довірливі відносини в компанії та здоровий сон. Найпростіше це зробити шляхом укладання нескладних, але дуже важливих документів. Вони повинні містити положення, які контролюватимуть роботу дирекції вашого підприємства.

Отже:

1. Статут.

Це головний документ, на основі якого діє компанія. На відміну від корпоративного договору, статут публічний, а не конфіденційний.

Якщо б ви хотіли створити юридичну особу, то точно нагуглили би безліч зразків цього документу. Але поспішаємо вас запевнити, що це не кращий варіант. Авжеж, користуватися підказками можна, але найкраще – писати статут власноруч. Так він буде актуальним саме для вашого підприємства.

Статут надає можливість:

– офіційно на етапі створення юридичної особи зафіксувати обмеження для директора та інструменти контролю його рішень для партнерів;
– деталізувати особливості ваших робочих процесів (наприклад, проведення загальних зборів у режимі онлайн, що наразі особливо актуально);
– прописати “правила гри”, які не протирічать закону, проте, дають чітку інструкцію з поточної роботи підприємства.

2. Обов’язкове погодження з загальними зборами.

Загальні збори підприємства – це орган управління, який має право приймати рішення з питань діяльності товариства, керуючись статутом.

Звичайно, директор бере участь у роботі підприємства. Але він може бути і найманим працівником. У такому разі, є потреба в додатковому контролі його дій, що впливають на важливі рішення.

Які обмеження ми радимо передбачити?:

– щодо права підписання певних внутрішніх документів;
– щодо заборони підписання конкретних видів договорів від імені підприємства;
– щодо суми, на яку можна укладати певні договори.

Реалізуємо на прикладах. Відповідно до статуту, директор має право на підписання договорів без додаткового погодження з загальними зборами (партнерами) у разі, якщо сума договору не перевищує 1.000 000 грн. Якщо більше – учасники загальних зборів мають дати зелене світло такому рішення. Відповідні погодження оформляются підписанням протоколів загальних зборів учасників.

3. Довіреність.

Цей документ передає права, але при цьому фіксує межі повноважень того, кому ці права передаються.

Приміром, у вас як у директора підприємства є права, закріплені в статуті, але деякі з них, залежно від профілю, доречно делегувати іншим працівникам.

Інформація про перелічені обмеження може бути корисною для вас на етапі створення підприємства. Разом із тим, співпрацюючи з підприємствами, не варто соромитись запитувати про те, як у компанії регулюються повноваження. Як то кажуть, довіряй, але перевіряй!

Насамкінець – не бійтеся застосовувати перелічені інструменти до вашого бізнесу. Дуже часто це розцінюють як бюрократію. Мовляв ми вже вийшли з часу таких формальностей. Але насправді це говорить винятково про ваш професіоналізм та бажання вести безпечну діяльність.