КАСКО, автоцивілка, безпека життя та здоров’я: що потрібно знати про страхування у період воєнного стану?
З початку введення воєнного стану в Україні у багатьох людей виникали запитання стосовно дії договорів страхування на авто, майно та здоров’я. Відповідаємо на найпоширеніші запити.
Чи діють зараз договори страхування?
Так. Всі договори страхування діють, як і до війни. Страхові компанії працюють у звичному режимі, проте з урахуванням обмежень через бойові дії на певних територіях.
Більшість страхових компаній надали роз’яснення про режим роботи, механізм повідомлення про страхові випадки та контакти для оперативного вирішення будь-яких питань. Таким чином, попри воєнний стан в Україні, майно чи здоров’я українців залишаються застрахованими, а люди можуть розраховувати на страхові виплати.
Чи укладають зараз нові договори страхування?
У випадку, якщо ваш попередній договір закінчився, ви можете укласти новий. Це стосується всіх типових видів страхування:
- ОСЦПВ (автоцивілка)
- КАСКО
- Страхування майна
- Страхування життя
- Медичне страхування
- Туристичне страхування
Чи є воєнний стан підставою для відмови у страховій виплаті?
Саме по собі введення воєнного стану в країні не є підставою для відмови у страхових виплатах. Все залежить від того, які саме умови прописані в договорі та яким чином пошкоджено ваше майно.
Якщо пошкодження майна сталось внаслідок бойових дій?
Шкода, завдана в результаті бойових дій (обстріли, бомбардування тощо), не покривається страховкою, тому не підлягає страховому відшкодуванню.
Якщо майнові втрати не спричинені бойовими діями?
Якщо ваше майно знищено чи пошкоджено під час війни, проте не внаслідок бойових дій (ДТП, звичайна пожежа тощо) страхові компанії здебільшого виплачують страхове відшкодування в звичайному порядку.
Втім після початку війни на Донбасі у 2014 році, страхові компанії почали вносити до договорів пункти, якими обмежують страхові відшкодування за пошкодження майна внаслідок або під час війни, вторгнення, збройних протистоянь тощо у зоні, де тривають бойові дії. Ця територія постійно змінюється, тому неможливо чітко встановити та нормативно закріпити кордони, на яких договори страхування не діють.
Найімовірніше у суперечливих ситуаціях страхові компанії будуть відмовляти у виплатах, а тому така відмова стане предметом спору у судах. Щоб відмовити у страховому відшкодуванні, страхова компанія має довести, що конкретний випадок стався саме в зоні безпосередніх бойових дій.
Медичне страхування під час війни
Як правило, поранення або загибель цивільних внаслідок бойових дій не покривається страховкою, а тому розраховувати на страхове відшкодування не варто.
Однак деякі страхові компанії вже заявили, що готові повністю або частково компенсувати витрати на лікування своїм клієнтам. Тому можливість отримати страхове відшкодування необхідно з’ясувати у своєї страхової.
Військова агресія росії проти України є форс-мажорною обставиною. Це підтверджує лист Торгово-промислової палати України від 28 лютого.
Чи є війна «форс-мажором»?
Законодавство передбачає, що сторони звільняються від відповідальності за порушення своїх зобов’язань, внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин (форс-мажор).
Так, страхова компанія може посилатися на дію таких обставин, як на підставу звільнення від відповідальності за невиконання умов договору.
Проте слід пам’ятати, що дія форс-мажорних обставин не звільняє страхову від виконання своїх зобов’язань за договором, а лише дозволяє відстрочити їх виконання та звільняє від штрафів за таке прострочення.
Саме тому страховик може затримати страхову виплату, але змушений буде здійснити її, коли дія форс-мажору припиниться.
Що робити, якщо настав страховий випадок?
У випадку настання страхового випадку, знищення чи пошкодження майна, насамперед слід зафіксувати всі пошкодження на фото чи відео. Навіть якщо така шкода завдана внаслідок бойових дій — ви можете отримати компенсацію від держави (детальніше про фіксацію пошкодження майна та відшкодування читайте тут і тут ).
Далі вам потрібно ознайомитися з умовами договору та звернутися до страхової компанії. У договорі зазвичай вказують детальну інформацію по порядку, строкам звернення та документам, необхідним для підтвердження настання страхового випадку.
Наразі НБУ у своєму роз’ясненні рекомендував страховикам спростити врегулювання страхових випадків, використовуючи електронні документи і копії (якщо немає оригіналів), а також використовувати інші способи дистанційно врегульовувати страхові випадки.
«Навіть якщо страхова відмовляє вам у виплаті, залишається ще один спосіб отримати компенсацію — судовий. Тому важливо отримати фахову консультацію адвоката, як під час збору документів, так і під час оскарження рішення страхової компанії. Так, адвокат зможе оцінити перспективи судового процесу та вірогідність позитивного результату у майбутньому»,
зазначає адвокат практики судових спорів Андрій Новак.
Якщо вам потрібна індивідуальна консультація, звертайтеся до наших юристів через:
- офіційний e-mail office@millerlawfirm.ua
- сайт https://millerlawfirm.ua (кнопка «залишити запит» праворуч вгорі сторінки)
- месенджер Facebook
- за телефоном +380 (67) 538 45 38