Кабмін може отримати виняткові повноваження на час війни: що це означає?
Для більш ефективної діяльності держави в умовах війни, нардепи внесли нові зміни до законодавства. Йдеться, зокрема, про розширення повноважень та роботи Кабміну, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування. Це означає, що Уряд в умовах війни може частково виконувати законодавчі функції Верховної Ради.
Діяльність Кабміну
За потреби невідкладного вирішення питань (наприклад, спрощене перевезення гуманітарної допомоги, зниження податків — тобто рішення, які мають ухвалюватися день в день) в умовах воєнного стану Уряд може самостійно ухвалювати нові рішення та правки до чинних законів. Це стосується, серед іншого, питань зі сфери національної безпеки, інфраструктури, економіки, трудових відносин, фінансів, оплати та охорони праці, енергетики, аграрної політики та продовольчої безпеки, оподаткування, зокрема, щодо визначення платників податку, об’єктів оподаткування, бази оподаткування, ставок податків, порядку обчислення податків, податкових пільг та порядку їх застосування (тобто Уряд не запроваджує нові податки, а може вносити зміни до вже чинних).
Після ухвалення рішення щодо термінових питань, що потребують законодавчого регулювання, Кабмін має звернутися до нардепів із законопроєктом у дводенний строк. Верховна Рада повинна розглянути документ і проголосувати. Якщо народні депутати відхилять законопроєкт, відповідне рішення Кабміну втрачає чинність вже на наступний день.
Тому важливо розуміти, що тут немає суперечності правових норм, а Кабмін для більш ефективної роботи отримує частину законотворчих повноважень ВРУ.
Уряд має право за пропозицією прем’єра (Президента стосовно міністрів оборони та закордонних справ) ухвалювати рішення про відсторонення міністра від виконання обов’язків до закінчення воєнного стану та доручити обов’язки іншій особі (у разі, якщо міністр подасть заяву про відставку).
Діяльність виконавчої влади на місцях
- Повноваження обласних, сільських, селищних або міських рад тепер переходять відповідним військовим адміністраціям. Зокрема, що стосуються економічного та соціального розвитку території, прийняття бюджету та інших повноважень, передбачених законом.
- Особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, без проходження конкурсного відбору. Тепер достатньо подати заяву та документи, що підтверджують освіту та досвід роботи, передбачений вимогами до посади.
- Обмеження щодо сумісництва з іншими видами діяльності не застосовуються до державних службовців та посадовців органів місцевого самоврядування, які перебувають у відпустці за власний рахунок. Раніше держслужбовці взагалі не могли займатись додатковою працею через корупційні ризики.
- Особи, звільнені з посад державної служби та органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану, протягом року після його закінчення можуть бути прийняті на рівнозначні або нижчі посади держслужби або в органи місцевого самоврядування без конкурсу.
«Ці зміни необхідні в умовах воєнного часу та чекають на підпис Президента. Вони пришвидшать нововведення у законах, що спрощують бюрократичні процедури з питань, які потребують термінового вирішення. Але наголошу, що правом законодавчої діяльності Кабмін наділений тимчасово, тому і надалі залишається головним органом виконавчої влади»,
коментує помічник адвоката практики захисту бізнесу Андрій Івченко.