Цей винахід захищено: що таке інтелектуальна власність бізнесу

Об’єкти творчості = активи компанії = Інтелектуальна власність (далі – ІВ).
У серії постів #millerprobussiness ми вже розповідали вам, як захистити зареєстровану компанію та її нерухоме майно. А як бути, якщо ви, приміром, розробляєте найдивовижніший у світі космічний корабель? Такий винахід неодмінно потребує захисту.
Компанія завжди захищає свої активи, маючи право власності на них. Коли ж справа стосується творчості, то мова піде про право інтелектуальної власності. Не хвилюйтеся, є одразу кілька способів його захистити.
Але почнемо з початку.
Що таке інтелектуальна власність?
Це об’єктивний наслідок творчості автора, тобто його можуть спостерігати інші люди. Ось чому ідея не є об’єктом інтелектуальної власності, адже вона лише у голові автора.
Об’єктом ІВ може бути все, що якось матеріалізовано: від творів мистецтва до винаходів, комп’ютерних програм та торговельних марок.
Компанії завжди мають серед активів хоча б один із перелічених, права на які бізнес отримав від автора. Саме тому знання права ІВ є актуальним для безпечного ведення бізнесу, а також його конкурентоспроможності на ринку.
Будь-які об’єкти ІВ можуть бути захищені правом. Але навіщо бізнесу це робити?
Як тільки щось створюється, автор хоче розповісти про це світу. Як нагорода за вкладений час, сили та фантазію у створення чогось нового законом було надано право автору захищати свої твори. Завдяки ньому автори можуть отримати винагороду за свій твір, заборонити або дозволити його використовувати.
Сьогодні більшість компаній має свої унікальні знання, досвід та ідеї, які вони втілюють у об’єктах ІВ (ТМ, винаходах, програмах та ін.). Їх реалізацію довіряють підрядчикам або ж працівникам самої компанії, які і являються авторами об’єктів права ІВ. Компанія ж отримує від них права на твори за договором. Саме тому важливо також розуміти, як переходять права від автора до компанії та у якому обсязі.
Коли ж компанія вже отримала права на об’єкт права ІВ, він є повноцінним активом компанії, вартість якого іноді навіть перевищує вартість фізичних активів (приміщень, обладнання). Саме тому для компанії як власника важливі їх захист та збереження у межах власного бізнесу. Завдяки цьому можна виграти на фоні конкурентів та індивідуалізуватися на ринку.
Захистити свої об’єкти ІВ компанія може одним зі способів:
– авторське право;
– торговельна марка (ТМ);
– патент.
Більшість із них потребують реєстрації, проте є також комерційні варіанти захисту об’єктів ІВ, до прикладу, через комерційну таємницю. До речі, детальніше про це ми писали в одній із попередніх публікацій: cutt.ly/Ab0SxR5.
Кожен варіант захисту має свої сильні сторони, проте не гарантує повного захисту. Та все ж інтелектуальну власність компанії не можна залишати без захисту, зважаючи на інформацію вище.
Сподіваємося, ви вже подбали про захист цього права або ж саме збираєтеся це зробити!