fbpx
+380 (67) 538 45 38

Чи відомо вам про своє право на компенсацію за скасований рейс?

25.01.22

Права пасажирів гарантують Повітряний кодекс та Авіаційні правила України. Зокрема, там передбачена можливість компенсації за скасований авіарейс. 

Що обов’язково варто знати, якщо ви так і не потрапили на борт? 

  1. Положення про компенсацію поширюються на пасажирів, які мають підтверджене бронювання на відповідний рейс (тобто квиток). 
  2. Про скасування рейсу перевізник зобов’язаний повідомити пасажирів за два тижні, надіславши sms чи e-mail. Вам мають запропонувати відшкодувати вартість квитків (протягом 7 днів) або ж безкоштовно обрати інший рейс. 
  3. Пасажир має право на компенсацію, якщо його не повідомили про скасування рейсу:
  • щонайменше за 2 тижні до відльоту
  • не більше ніж за 2 тижні і не менше ніж за тиждень до вильоту та запропоновано зміну маршруту з максимальною затримкою прибуття на 4 години
  • менше ніж за 7 днів до вильоту та запропоновано зміну маршруту з максимальною затримкою прибуття на 2 години
  1. Компенсація за скасований рейс залежить від дальності перельоту: 
  • 1500 км — 250 євро
  • від 1500 до 3500 км — 400 євро
  • понад 3500 км — 600 євро
  1. Перевізник має право вдвічі зменшити суму компенсації, якщо запропонує пасажиру альтернативний рейс, час прибуття якого не перевищує запланованого на: 
  • 2 години — для рейсів дальністю 1500 км або менше
  • 3 години — для рейсів дальністю до 3500 км
  • 4 години — для всіх інших рейсів від 3500 км і більше
  1. Авіаперевізник має право анулювати бронь, скасувати чи затримати рейс без попередження через надзвичайну ситуацію (ураган, наприклад). У такому разі компенсації не буде.
  2. Якщо рейс затримали на понад 2 доби, він теж вважається скасованим. 

Уявіть, що ви стоїте в аеропорту і бачите поруч з назвою свого рейсу позначку cancelled (скасовано). Що робити в такій ситуації? ?

  1. З’ясуйте причину скасування рейсу. Знайдіть інформаційну стійку чи стійку реєстрації або ж зверніться до свого туроператора. Якщо співробітники не зорієнтували вас, що робити далі, телефонуйте у call-центр авіакомпанії.
  2. Якщо рейс все ж таки скасували, ви маєте право обрати альтернативний (альтернативний рейс з пересадкою, іншим часом вильоту або ж з вильотом в інший день) чи отримати назад гроші за квиток. 
  3. Якщо ви не готові чекати рейсу, який пропонує компанія, купіть квиток власним коштом, суму перевізник зобов’язаний компенсувати.
  4. Авіаперевізник також має подбати про місце у готелі (якщо потрібно чекати ніч і більше), трансфер, їжу та можливість подзвонити (2 телефонні дзвінки). 
  5. Інший варіант вирішення ситуації  — повернення грошей за квиток. Це можна зробити в касі аеропорту, пред’явивши невикористаний, або ж протягом 7 днів після скасування рейсу. Якщо до точки прибуття у вас один квиток з пересадкою (наприклад Київ-Амстердам-Мехіко), то авіакомпанія повинна компенсувати вам всю вартість квитка. Якщо ж ви придбали два квитки (наприклад, Київ-Амстердам та Амстердам-Мехіко), то авіакомпанія відшкодує лише за скасований переліт. 
  6. Зберігайте чеки на каву, багажні та посадкові талони, світлини та відео. На стійці реєстрації візьміть довідку про скасування рейсу, сфотографуйте табло з відміткою про скасування рейсу.
  7. Якщо ночуєте у готелі, візьміть довідку про заселення — це теж буде доказом провини авіакомпанії.
  8. Із цими документами для компенсації зверніться до вашого авіаперевізника або ж, у разі відмови у компенсації — до суду. 

Попри те, що за законом авіакомпанія повинна подбати про пересадку трансферних пасажирів чи запропонувати альтернативні маршрути, на практиці це відбувається не завжди.

Адвокатам нашої компанії вдалося виграти таку справу у суді та змусити авіакомпанію компенсувати витрати за скасований рейс. 

У ЧОМУ СУТЬ СПРАВИ? 

У січні 2020 року наші клієнти збиралися летіти із Батумі до Києва рейсом авіакомпанії «‎YanAir». Компанія попередила про скасування у день вильоту, тому клієнти змушені були залишитися ще на 2 дні в іншій країні за власний кошт.  

Згідно з законом, перевізник повинен виплатити компенсацію залежно від відстані перельоту. Однак, суд першої інстанції ухвалив рішення на користь авіакомпанії і визнав рейс не скасованим, а перенесеним. Тобто нібито пасажири скористалися квитками та не довели, що отримали відмову у перевезенні. Це не відповідає нормам Повітряного кодексу України та суперечить дійсності. 

Обгрунтовуючи рішення, суд використав норми, які втратили чинність до моменту виникнення цієї ситуації. Ми подали апеляцію та довели, що авіакомпанія порушила закон, і змусили її виплатити компенсацію. 

«Авіарейси скасовують часто, однак пасажири через необізнаність у своїх правах, які прямо регламентовані законодавством, не беруться відстоювати свої інтереси. А даремно. Українці мають чітко знати, що можуть претендувати на компенсацію за скасований рейс. І це не є добровільним рішенням авіаперевізника, це його прямий обов’язок, передбачений законодавством. При чому на законодавчому рівні регламентовано право пасажирів на компенсацію не лише за скасування авіарейсу, а й за відмову у перевезенні, тривалу затримку чи зміну класу обслуговування»

зазначила помічниця юриста практики судових спорів Дар’я Палієнко.