Банк заблокував рахунок. Що робити?

02.06.21

До нас у Міллер, юридична компанія неодноразово зверталися через блокування рахунків у банках. Більшість клієнтів, які намагаються повернути свої “заморожені” гроші і знайти справедливість, спантеличує якийсь “фінмоніторинг”. Тому даємо вам розуміння та алгоритм поведінки у випадку блокування рахунку.

Що таке фінмоніторинг?

По-простому — це перевірка транзакцій за рахунком. Банки є основним суб’єктом фінмоніторингу.

Чому вони це роблять?

Це не їх забаганка, адже банку також не вигідно турбувати та втрачати своїх клієнтів. Проте загальна мета — це боротьба із незаконним відмиванням коштів, тероризмом та підозрілими операціями, що призвело до посилення перевірки всіх транзакцій. Банки зобов’язані перевіряти і знати все про своїх клієнтів, інакше їм загрожують захмарні штрафи.

Як це відбувається?

Банк самостійно та без попередження зупиняє транзакцію і блокує кошти на рахунку. Законом надається два дні для такого блокування, проте цей строк може бути продовжений до семи. Протягом цього часу банк просить надати підтверджуючі документи, пояснення чи інші “папери”.

Якщо клієнт не реагує на прохання банку, то після закінчення строку фінмоніторингу банк всеодно лишить рахунки заблокованими. Така ситуація дуже поширена, адже банк не хоче брати на себе ризик, якщо клієнт не має змоги пояснити транзакцію, через яку заблоковано рахунок.

Коли і чому банк може заблокувати рахунок?

Ми вас здивуємо, але причин безліч і в кожного банку вони можуть бути свої. Спільне для всіх причин — “підозрілість” транзакції.

Що може бути розцінене як “підозріле”?

Щоб орієнтуватися, варто розуміти, що є ціле Положення Нацбанку (https://bit.ly/3g2dQ1T), який рекомендує банкам різні індикатори підозрілості. Їх можна поділити на три групи:

1. Що стосуються діяльності або поведінки клієнта. До прикладу, клієнт не може пояснити суть своєї ділової діяльності; має необгрунтовано велику кількість рахунків; відмовляється надавати банку інформацію; не може пояснити необхідність транзакцій за своїм рахунком; фінансові операції за рахунком фізичної особи не відповідають профілю клієнта.

2. Що стосуються фінансових операцій клієнта. Тут підозрілими банку можуть видатися різкі зміни у обсягах трансакцій; незвично швидке проходження транзакцій через рахунок; надходження великих сум грошей, не пов’язаних із діловою діяльністю клієнта; невідповідність реквізитів платежу даним, що зазначені у документах до нього (договорі, актах) тощо.

3. Що стосуються різних видів продуктів/послуг. У цьому випадку банк може звернути увагу на те, що клієнт використовує послуги, які сприяють анонімності (електронні гроші) або проводить операції на незвично великі суми.

Варто клієнту банка хоча би раз потрапити під критерій “ризиковості” чи “підозрілості”, як усі його транзакції надалі будуть перевірятись ретельніше. Крім того, банк може в односторонньому порядку розірвати відносини із клієнтом, якщо це загрожує штрафом чи може зашкодити репутації банку.

Саме тому, даємо невеликий алгоритм поведінки у випадку блокування вашого рахунку:

1. Банк вважає вас винним, допоки ви не доведете протилежне. Саме тому вам потрібно проявляти ініціативу у комунікації із банком та надавати всі підтверджуючі документи трансакції.

2. Ваша відповідь банку має бути максимально повною та простою. Необхідно розповісти ледь не всю біографію себе чи компанії, рахунок якої заблокували, і обов’язково із позитивними деталями.

3. Варто надати всі документи по транзакції і пояснити додатково економічну мету та причини здійснення транзакції.

4. Спілкування із банком має відбуватися ввічливо та без імперативних вимог. Це буде свідчити про вашу відкритість для вирішення ситуації із блокуванням вашого рахунку і бажання співпрацювати.

Тож нехай будь-які банківські алгоритми роботи не залишать вас без грошей, а заблоковані рахунки якнайшвидше будуть відновлені.